Brev:
Alt det med mad, amning og portionsstørrelser
2. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Alt det med mad, amning og portionsstørrelser
Hej Helen,
Først vil jeg sige dig tak for dine fantastiske bøger - men jeg har nu stadig brug for et mere konkret svar :)
Min dreng fylder 7 mdr her d 16 juli - han er en stor dreng på 10,2 kg og 71 cm lang, jeg ammer ham , og nyder det faktisk stadig, til trods for de 5 tænder han allerede har fået ;) Han trives på alle mulige måder, ruller rundt på gulvet, møver sig rundt, kommer nogle gange op på knæ, elsker at spise mad og er ikke kræsen, elsker at komme op at stå og skriger af grin når man sir "BØH", så han er bare dejlig:)
Han er pt oppe på 3 hovedmåltider, havregrød til morgenmad med lidt frugtmos og drikker vand af kop, frokost får han grøntsagsmos med kød, sidder og giver ham bittesmå stykker blød frugt ind i munden, som han gumler lidt på - og han sir "mmmmm" ! Til aftensmad får han også grøntsagsmos med kød.
Eftersom han er en lidt stor dreng får han nogle gange 1 1/2 dl grød eller mos, er det forkert af mig ? Han siger selv fra når han ikke vil have mere, og efter halvanden time er der stadig plads til bryst. Jeg ammer ham ca 5-6 gange i døgnet - tidlig morgen ved 5-6 tiden, inden formiddagslur, inden middagslur, evt inden en powernap, efter aftensmad og lige inden puttetid kl 20, hvorefter han sover til næste morgen :) Hvornår skruer man normalt op for portionsstørrelserne og ned for amningen ? Jeg tænker også i forhold til hans størrelse, om han snart har brug for mere rigtig mad ?
Hvornår må han spise vores mad ? Selvfølgelig uden for mange krydderier ? Og selvfølgelig blendet ;)
Har jo læst mig frem til, at børn i 6 mdr's alderen gerne må få lidt blød frugt, kartoffelbåde og lign at sidde med i hånden, men min dreng har et par fået bidt nogle alt for store stykker af, hvor jeg har måtte fiske dem ud af munden på ham, en enkelt gang, var det ved at gå lidt galt :( Derfor har jeg købt en Baby Safe Feeder, hvad mener du om sådan en ?
Til tider, selvom han faktisk er sulten, gider han ikke rigtig brystet, men hvis man finder mad frem til ham ryger det ned med velbehag. Kan han være træt af bryst ? Han vil ABSOLUT ikke have flaske, vi har prøvet på mange måder, for at aflaste mig en gang i mellem, men han bliver helt ulykkelig .. Så i den forbindelse, hvornår er det forsvarligt at stoppe amningen fuldstændig, fremfor rigtig mad ? Også selvfølgelig give ham sødmælk i stedet for.
Jeg ser frem til at hører fra dig :)
Knus fra Victor's mor :)