Alt det med mad, amning og portionsstørrelser

2. juli 2012

Alder:
6 mdr.

Alt det med mad, amning og portionsstørrelser

Hej Helen,

Først vil jeg sige dig tak for dine fantastiske bøger - men jeg har nu stadig brug for et mere konkret svar :)

Min dreng fylder 7 mdr her d 16 juli - han er en stor dreng på 10,2 kg og 71 cm lang, jeg ammer ham , og nyder det faktisk stadig, til trods for de 5 tænder han allerede har fået ;) Han trives på alle mulige måder, ruller rundt på gulvet, møver sig rundt, kommer nogle gange op på knæ, elsker at spise mad og er ikke kræsen, elsker at komme op at stå og skriger af grin når man sir "BØH", så han er bare dejlig:)

Han er pt oppe på 3 hovedmåltider, havregrød til morgenmad med lidt frugtmos og drikker vand af kop, frokost får han grøntsagsmos med kød, sidder og giver ham bittesmå stykker blød frugt ind i munden, som han gumler lidt på - og han sir "mmmmm" ! Til aftensmad får han også grøntsagsmos med kød.

Eftersom han er en lidt stor dreng får han nogle gange 1 1/2 dl grød eller mos, er det forkert af mig ? Han siger selv fra når han ikke vil have mere, og efter halvanden time er der stadig plads til bryst. Jeg ammer ham ca 5-6 gange i døgnet - tidlig morgen ved 5-6 tiden, inden formiddagslur, inden middagslur, evt inden en powernap, efter aftensmad og lige inden ...

Annonce

... puttetid kl 20, hvorefter han sover til næste morgen :) Hvornår skruer man normalt op for portionsstørrelserne og ned for amningen ? Jeg tænker også i forhold til hans størrelse, om han snart har brug for mere rigtig mad ?

Hvornår må han spise vores mad ? Selvfølgelig uden for mange krydderier ? Og selvfølgelig blendet ;)

Har jo læst mig frem til, at børn i 6 mdr's alderen gerne må få lidt blød frugt, kartoffelbåde og lign at sidde med i hånden, men min dreng har et par fået bidt nogle alt for store stykker af, hvor jeg har måtte fiske dem ud af munden på ham, en enkelt gang, var det ved at gå lidt galt :( Derfor har jeg købt en Baby Safe Feeder, hvad mener du om sådan en ?

Til tider, selvom han faktisk er sulten, gider han ikke rigtig brystet, men hvis man finder mad frem til ham ryger det ned med velbehag. Kan han være træt af bryst ? Han vil ABSOLUT ikke have flaske, vi har prøvet på mange måder, for at aflaste mig en gang i mellem, men han bliver helt ulykkelig .. Så i den forbindelse, hvornår er det forsvarligt at stoppe amningen fuldstændig, fremfor rigtig mad ? Også selvfølgelig give ham sødmælk i stedet for.

Jeg ser frem til at hører fra dig :)

Knus fra Victor's mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge